Met de uitrol van Skype voor Bedrijven en Anywhere365 is Vesteda, de grootste commerciële woningbelegger van Nederland, klaar voor de toekomst en het mobiele werken.
Voor Vesteda is optimale bereikbaarheid voor zowel bestaande als nieuwe huurders van belang. Deze klanten nemen telefonisch contact op, maar willen ook met Vesteda communiceren via social media, website (klantenportaal) en chat.
Met Skype voor Bedrijven, in combinatie met Anywhere365, switcht Vesteda van ‘gewone’ telefonie naar unified communications. Daarin worden bellen, chatten, videoconferencing en presence information naadloos geïntegreerd. Vesteda heeft zo gezorgd voor een efficiëntere manier van communiceren, zowel intern als extern. Door bijvoorbeeld beter inzicht in de beschikbaarheid (‘presence’) van collega’s, kunnen medewerkers elkaar sneller en beter bereiken.
“Door het invoeren van Skype voor Bedrijven en Anywhere365, plus de overstap naar mobiele werkplekken, zijn we technisch helemaal klaar voor Het Nieuwe Werken”, vertelt Jan van der Wegen, Manager Solution Delivery bij Vesteda. “De nieuwe functionaliteiten gaan we stap voor stap verder uitrollen binnen onze organisatie, om zo de interne processen te optimaliseren en daarmee ook onze klanttevredenheid. ”
Met Skype voor Bedrijven is elke plek in principe een werkplek. Althans, als er verbinding gemaakt kan worden met de cloudomgeving en je je laptop en headset bij de hand hebt. Vaste telefoontoestellen? Daar vind je er bij Vesteda geen één meer van. Een flinke verandering, gericht op de toekomst. Het mobiele werken is voor Vesteda ook belangrijk met het oog op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Mobiel werken betekent immers minder reisbewegingen en dus minder CO2-uitstoot.
De belangrijkste voorwaarde voor het slagen van het project was de acceptatie door de circa 200 gebruikers binnen Vesteda. Die moeten immers wennen aan compleet nieuwe communicatievormen en -middelen. Gebruikers zijn dan ook van meet af aan betrokken geweest bij de plannen, getraind en ondersteund bij de uitrol. Daarin was een hoofdrol weggelegd voor Ceriel Roland, interim-projectmanager bij Vesteda.
“Kreuze, Ceriel dus, heeft het volledige projectmanagement op zich genomen”, legt Van der Wegen uit. “Hij heeft ons ruim een half jaar zéér intensief ondersteund bij de implementatie”. Hij heeft ons vooral geholpen met de acceptatie door de eindgebruikers, die voortaan hun eigen bereikbaarheid moeten regelen. De implementatie is net achter de rug, maar ik durf nu al van een geslaagd project te spreken. En dat komt niet in de laatste plaats op het conto van Ceriel en Kreuze!”