Topigs Norsvin is wereldwijd de op een na grootste varkensfokkerijorganisatie. In Nederland werken zo’n tweehonderd man bij het bedrijf, verspreid over acht vestigingen. In 2015 werd op vier van die locaties cloudtelefonie uitgerold, waaronder het hoofdkantoor in Vught. Zo werd het aantal facturen tot één gereduceerd en halveerden de kosten voor telefonie.
Op de vier locaties was sprake van een wirwar aan analoge en ISDN-lijnen, met daaraan legio telefoonnummers gekoppeld. Daardoor was een onoverzichtelijke situatie ontstaan, met meerdere contracten en dus ook meerdere facturen. Om overzicht te creëren – en omdat veel apparatuur toch al aan vervanging toe was – werd gekozen voor cloudtelefonie.
Investeren in nieuwe telefooncentrales hoefde Topigs Norsvin niet, want bij cloudtelefonie wordt de telefooncentrale gehost in een datacenter ergens in het land. Alle vier de locaties zijn daarop aangesloten, waardoor één telefonieomgeving ontstaat. Binnen die omgeving kan onderling kosteloos worden gebeld (ook met mobiele toestellen) – een belangrijke voorwaarde van de klant, net als het blijven gebruiken van alle oude telefoonnummers.
Om die koppeling met het datacenter te realiseren, is op de vier locaties een IP-VPN gerealiseerd, een privénetwerk dat volledig is afgesloten van het openbare netwerk (lees: internet) en dus ontoegankelijk is voor derden. Dit netwerk wordt uitsluitend gebruikt voor telefoonverkeer. In het datacenter heeft Topigs Norsvin de beschikking over een private cloud. Dat betekent een eigen omgeving die 100% is toegewijd aan en afgestemd op de klant.
Behalve een overzichtelijkere telefonieomgeving wilde Topigs Norsvin ook een beter inzicht in de kosten. De verschillende facturen voor de diverse vestigingen zijn nu gereduceerd tot één overzichtelijke factuur van Kreuze. De klant bespaart in de nieuwe situatie maandelijks om en nabij de 50% op zijn vaste (abonnementskosten) en variabele kosten (gesprekskosten) voor telefonie. Door die besparingen verdient Topigs Norsvin de investering in de nieuwe telefonieomgeving in minder dan twee jaar terug.
Frank Franssen, applicatiebeheerder en helpdeskmedewerker bij Topigs Norsvin, vertelt: “We zijn al sinds 2005 klant bij Kreuze.* Zij hadden het meest aansprekende aanbod toen we begin 2015 besloten over te stappen op de cloud. Ook qua kosten. Waarom de cloud? Vanwege de functionaliteiten en het gemak. Eerst kregen we verschillende facturen, nu nog maar één. De migratie is zonder grote problemen verlopen. Kleine problemen die zich tijdens de migratie hebben voorgedaan, zijn door een medewerker van Kreuze ter plekke opgelost. Onze medewerkers moesten natuurlijk wel wennen aan de nieuwe telefonieomgeving en hebben daarvoor een beroep kunnen doen op de helpdesk van Kreuze. Onze contactpersoon bij Kreuze, Saïd, is iemand die onze behoefte begrijpt en met ons meedenkt.”
Varkens K.I. Limburg, dat in 2008 opging in Topigs Norsvin